dinsdag 3 april 2007

Mineralogie

Wij (klas 6) hebben de afgelopen periode mineralogie gehad. Wat dat is? Mineralogie heeft met stenen en mineralen te maken. Aan het begin vonden we het heel saai, maar toen we langzamerhand meer stenen leerden kennen, werd het steeds leuker en interessanter.



Wat we allemaal geleerd hebben? Eerst leerden we wat stenen en mineralen nou eigenlijk zijn, toen leerden we wat voor gesteentes er waren en hoe je ze kan herkennen. We leerden ook tot welk kristalstelsel een steen of mineraal hoort.(Wat voor vorm die aanneemt)
We hebben ook een paar proefjes gedaan, met name de hardheids test. Zoals de naam al zegt, ging het om de hardheid van de stenen. Om daar achter te komen deden we het volgende:
We gingen met twee grote dozen vol met stenen en wat hamers en beitels naar buiten. Nu moesten we alle stenen in kleine stukjes hakken, genoeg voor iedereen. Onder het hakken had je natuurlijk al een deel van de hardheid ondekt, maar het ging erom dat als je van alle stenen een stukje had, dan moest je proberen met de ene steen in de ander te krassen. Als er dan een kras te zien was, dan was de steen waarmee je de kras gezet had harder dan de steen waar de kras opstond, en als het niet lukte een kras te zetten betekende dat de steen waarmee je probeerde de kras te zetten, zachter is dan de steen waar je de kras op wou zetten. Als we ondekt hadden welke steen het hardst en welke het zacht was, en de stenen die er tussen in zitten, dan moesten we ze van hard naar zacht op onze tafel leggen, en die schaal heet de schaal van Moos.


Behalve leren hoe je de mineralen moet herkennen, moesten we ook de verschillen tussen 2 totaal verschillende steen soorten opschrijven: Kalk en graniet. Dat deden we met behulp van 2 gedichten over kalk en graniet:

Graniet
dragende aardegrond, rotsvaste zekerheid
van eeuwigheid tot eeuwigheid
stralend is uw kwarts
door licht gevormd
Uw kleurige veldspaat
waneer eenmaal verweerd
geeft vruchtbare akkeraarde
Uw glanzende glimmer
dat ritmisch gelaagd licht
vomt samen met hoornblende
het donkere scherpe deel:
de leem en klei
Tot eenheid gesmeed
door het vuur van de schepper
Graniet, rotsvaste aardegrond

Kalk
de kammen tekenen grouw
geen beekje geen dauw
alles kaal en dor
het water gulzig opgezogen
onder de grond een duistere zaal
het leven is naar binnen getogen
Maar aan de voet van de berg
waar water en licht samen stromen
groeien in het kalkgebied
de planten en bomen.

Die 2 gedichten moesten we uit ons hoofd leren en elke dag na de ochtend spreuk even laten horen.
Aan het eind van deze periode moest iedereen een werkstuk over zijn levelingssteen maken. Wij hadden allebei rozenkwarts gekozen. En helemaal op het laatst, als afsluiting van deze periode, moesten we een proefwerk maken over mineralogie. Verder vonden we deze periode heel erg leuk en we hebben er veel van geleerd!

foto's: Robin de Jong
tekst: Robin de Jong en Stephanie Kelderman

1 opmerking:

Anoniem zei

moet controleren:)